My Web


Tuesday, April 19, 2011

Mulutmu ku sumbat syiling...

Assalamualaikum wbkt..

Macam bese lah, sebelum pape kene mulakan salam dulu.. Ermm pelik ke tak ngan tajuk entri aku kat atas tu???
Mesti korang ingat aku nie kejam kan..hehe3. Dan mesti korang terkinja2 nak taw cerite disebalik tajuk tu kan..huhu3. Rileks..rilekss...

Kem0n laa, tak kan lah aku nie sejahat tu nak suke2 hati sumbat mulut orang ngan syiling. Aku nie masih mempunyai sifat kemanusian yang semulajadi lagi, takkan sanggup memperlakukan sedemikian.huhu3. Skema la pl0k.. Ermm gi balik ape yang aku nak citer nie, sebenarnyew ape yang aku nak sampaikan adalah kemana hilangnyew nilai duit syiling dalam kehidupan seharian kita skarang nie???. Kenapa jugak b0dak skolah sekarang tak tahu menghargai duit syiling??..

Pers0alan nie selalu bermain di fikiran aku.. maklumlah, aku nie suke mengkaji sesuatu yang mustahil kan..sebab tu benda yang remeh camnie p0n aku nak fikir jugak..huhu3. Law difikirkan ngan akal manusia yang perfect sudah pastinye kite leh menjawab, alaa..standardlaa orang skang xpakai sgt syiling dah.. kan duit kertas da banyak.. lagip0n skang nak beli ape semua barang mahal2..tak dapat da beli ngan duit syiling..lagip0n wat koyak poket jer letak syiling banyak2.. nak jalan p0n nanti jadi senget sebelah..huhu3. Mungkin itulah jawapan yang akan di jawab bile persoalan ini ditanye.

Akan tetapi, jawapan tu smua ade silapnyew. Cube teng0k barang2 skang, ade jer yang memerlukan nilai syiling utk membelinya...C0ntohnyew cube tengok kat bawah nih...

tengok harga dye tu..nak beli biskut ni p0n perlukan nilai sen jugak kan..syiling gak yang dye nak..


Bile sebut pasal duit syiling nie, teringat aku waktu mase skolah rendah dulu. Mase darjah satu aku gi sekolah cume berbekal duit syiling 20 sen jer setiap hari. Mase tu ngan nilai 20 sen tu macam2 leh aku beli.. tu p0n da wat aku leh rase kenyang dah. Tapi ade mase2 nyew aku dapat belanjew seringgit, tapi mase tu aku betul2 menghargai duit syiling. Law dak2 yang mak ayah dye bagi seringgit setiap ari tu p0n dah di kire jadi macam anak orang k0ya kaya dah. Kon0nnye bleh tunjuk eksyen laa ngan dak2 yang berbelanjew dibawah par nie.huhu3. Dengan seringgit tu p0n dye leh belanjew kawan2 dye lagi. Tu bagi dak2 yang baek hati la macam aku nih..hehe3. Seringgit dulu gune syiling gak sebab mane ade duit kertas2 ni lagi. skang jer da maju.

Sebab da maju lah kenapew dak2 skang da tak tahu menghargai nilai duit syiling tu. Dak skang nie law gi skolah mesti tak sah law tak de Rm2, Rm5 or RM10 lam poket dorang. Itu baru sehari..Aku tawlaa sebab aku pernah pau dorang..hahaa3..yang tu aku tipu jer.. Dak2 skang nie law mak bapak dorang tak bagi Rm2 keatas mau tak nak gi skolah dorang nih..pe laa nak jadi.. memandang kehartaan sungguh budak ler ni..0pss ter0ver lak aku.. Tapi tu laa hakikatnyew. Sebab ape aku persoalkan dak2 skang tak menghargai duit syiling..sebabnyew aku pernah nampak dak2 skolah kat tempat aku nih bile dorang dapat balance dari beli makanan/mainan/r0kok 0r sbgnye balance syiling tu dorang siap main buang2 jer..Perhh memang kaye t0l bapak dorang.. tu baru bapak, datuk nenek dye belum tentu kaye lagi..huhu3.

Lagi satu yang paling aku tak puas hati ngan dak2 skolah nie bile aku mintak tolong suh wat sesuatu keje tu mesti dorang nak mintak upah. Law setakat 20 sen kew, 50 sen kew 0r 75 sen kew takpe la aku nak bagi p0n. Ni siap ade bagi harga minima Rm1 setiap kali nak wat keje. Da tu tak nak syiling plak tu,mesti duit kertas..aaishhh..pejadah laa dorang nih. Teruk sangat kew rupe syiling tu sampai tak nak menerimanyew. Bukan suh makan p0n duit tu and bukan suh kawen ngan duit tu p0n..eh pe aku ngarut nih..hehe3. Aku tak paham sunggohlaa...huhu3. Syiling tu banyak gune ape..bley gak gune kat tip0n public kan..ataup0n gune utk gores kad t0pup..yang tu aku bese wat..hahaa2.

cantik ape duit syiling nie..ade gambar bunga..

wau ade...

pist0l pon ade..hehe3.. pist0l ke tu???..arhh lantaklaa pe2 p0n..huhu


Papep0n aku nak pesan kat cnie, hargai lah duit syiling tu. Law ade jumpe kat jalan kew, lam tanah kew anggaplaa ia sebagai harta karun. Nanti leh wat survivor cari duit syiling beramai-ramai. Barulaa korang semua tahu menghargai duit syiling tu kan. Wat adik2..emm pggilan lebey s0pan kan.. law tak nak p0n gune duit syiling, janganla buang..hargai lah ia dan seelok2nyew menabunglah untuk mase depan. Law tak nak bagi jer kat abg nih..hehe3. Yang penting sekali dengarlaa kate2 dari bank nie, simpan sikit2, lame2 jadi bukit. Mase kecik dulu selalu aku dengar iklan nie..huhu3.

bag0s t0l dak nih...








*tabiat skang suke letak duit syiling kat merata2..huhu3..tabiat tak bersyukurlaa tu..ngee3..:p

2 comments:

cikdijah said...

nak makan lexus.hehehe.

FirdAus BluRtz said...

boleh tapi kene ade syiling dulu..hehe3


Cuba klik dulu

Kongsikan Bl0g anDa diSini..^_^v